Monitoring

designed by Pixel perfect from Flaticon

De meeste bedrijven doen wel ‘iets’ aan monitoring. Helaas gebeurt er in de praktijk vaak maar weinig met de uitkomsten van de metingen, vertegenwoordigen de metingen niet de gehele keten, of bereiken ze niet het gewenste resultaat. De gemiste kansen vormen hierbij vaak:

  • Monitoring gebeurt op technisch niveau, maar niet vanuit het perspectief van de eindgebruiker;
  • Monitoring gebeurt alleen op applicatieniveau en niet vanuit de ketengedachte of het business process;
  • De metingen zijn niet onafhankelijk. Hierbij zie je vaak dat de leverancier van een bepaalde applicatie, de applicatie zelf ook meet;
  • De resultaten van de metingen van verschillende applicaties kunnen niet worden vergeleken door de afwijkende metrieken.

Wanneer er geen inzicht is in de applicatie ketens en de end-to-end-monitoring niet goed is ingericht, hoe weet je dan waar de knelpunten zitten en wat je misloopt qua inkomsten door deze vertragingen? Dit is ook de reden waarom nog steeds veel it-projecten van start gaan zonder vooraf duidelijke kritieke prestatie-indicatoren (KPI’s) en requirements op te stellen. Pas wanneer de problemen zich voordoen, wordt er nagedacht over end-to-end-monitoring. Dit is de omgekeerde wereld. Hierbij is het vaak het geval dat ‘problemen achteraf oplossen’ duurder en minder efficiënt is, dan ‘problemen vermijden’.

Door end-to-end-monitoring, met de eindgebruiker als focuspunt, profiteer je uiteindelijk van vele voordelen, denk aan:

  • Snelle domeinbepaling;
  • Korte oplostijden;
  • Minder kosten;
  • Beter imago van de it;
  • Tevreden klanten én medewerkers;
  • Effectief leveranciersmanagement.

“End-to-end-monitoring; want zoals je ziet aan de voordelen, zou het een key-component van elke organisatie moeten vormen”.

Waarom is outsourcing van monitoring een goed idee?

Door monitoring te outsourcen wordt er door ons gefocust op de kerntaken. Als onderneming zijn er veel zaken die de aandacht vereisen. Door outsourcing kun je er van op aan dat er gespecialiseerd en onafhankelijk advies wordt gegeven waardoor je als bedrijf compleet ontzorgt word en niet geheel onbelangrijk; kosten bespaart. Hierdoor kun je als bedrijf je focussen op de zaken die echt tellen voor je onderneming.